فصل پنجم – در اعتراض

ماده 86
در آگهی‌های نوبتی قید می‌شود که دادخواست اعتراض باید مستقیما باداره یا دایره یا شعبه ثبتی که آگهی را منتشر می‌کند تسلیم شود و مبداء اعتراض تاریخ انتشار روزنامه‌ایست که اولین آگهی نوبتی در آن درج شده است و دوایر ثبت باید مراقبت نمایند تاریخ انتشار آگهی که در زیر آگهی هم قید شده با تاریخ انتشار روزنامه مطابق باشد.
تبصره ـ دادگاهها در مورد دادخواستهای مربوط به اصل و حدود و حقوق املاک پس از احراز اینکه اعتراض در مواعد مقرر به اداره ثبت مربوطه تسلیم شده و داخل مدت می باشد به موضوع رسیدگی والا قرار مقتضی صادر می نماید.
ماده 87
قبل از انتشار آگهی نوبتی دادخواست اعتراض یا گواهینامه جریان دعوا بین معترض و مستدعی ثبت پذیرفته نخواهد شد.
ماده 88
منسوخه است.
ماده 89
دادخواست اعم از اینکه از حیث تمبر و پیوست‌ها ناقص باشد یا کامل و اعم از اینکه در مدت قانونی داده شده باشد یا خارج از مدت باید گرفته و متصدی امر بلافاصله روی اظهارنامه ملک مورد اعتراض در مورد هر اعتراض مهری که کلمه اعتراض روی آن نقش شده باشد زده و با قید تاریخ رسید به دهنده آن داده شود و همچنین در مواردی که گواهی نامه جریان دعوا باداره ثبت تسلیم می‌شود باید طبق این ماده عمل شود.
ماده 90
در رسید دادخواست اعتراض یا گواهینامه جریان دعوا باید تاریخ رسید با تمام حروف قید شود.
ماده 91
یک نسخه فقط از دادخواست در پرونده بایگانی و بقیه که باید بتعداد مستدعیان ثبت باضافه یک نسخه باشد به دادگاه مربوطه فرستاده شود هرگاه تعداد برگهای دادخواست کافی نباشد یک نسخه بایگانی و بقیه هر چه هست به دادگاه فرستاده می‌شود و چنانچه اتفاقا منحصر به یک برگ باشد رونوشتی از آن بایگانی و عین آن به دادگاه ارسال خواهد شد.
ماده 92
اداره یا دایره یا شعبه ثبت باید بلافاصله دادخواست و پیوست های آنرا برای دادگاه صلاحیت دار یا محقق ثبت ضمن نامه بفرستد مگر دادخواست‌هائیکه خارج از مدت داده شود که دراینصورت رئیس ثبت نظر خود را در زیر دادخواست نوشته و در نشست اداری طبق ماده 16 قانون ثبت مطرح و تکلیف قطعی آن معین گردد.
ماده 93
در مورد گو اهینامهائی نیز که مطابق ماده 17 قانون ثبت داده شده و بنظر اداره خارج از مدت می‌باشد مدلول مواد 89 ـ90ـ92ـ96 در آن قسمتیکه راجع بگرفتن گواهینامه و دادن رسید و مهر اعتراض و اظهارنظر و ارسال باداره مرکزی مقرر است رعایت خواهد شد.
ماده 94
دادخواست‌هائی که از طرف دارائی بر ثبت املاک اشخاص یا از طرف اشخاص نسبت به مورد تقاضای دارائی تسلیم شود باید بوسیله دفتر اداره کل ثبت به دیوان محاکمات دارائی فرستاده شود.
ماده 95
پرونده‌های ثبتی املاک نباید از ادارات ثبت خارج گردد و اگر مقام صلاحیتداری خواستار پرونده ثبتی باشد با اجازه مدیر ثبت بوسیله یکی از کارمندان اداره ثبت فرستاده و رسیدگی یافته پس از ملاحظه اعاده می‌شود بودن پرونده برای تعیین حدود از این قاعده مستثنی است.
ماده 96
منسوخه است.
ماده 97
رئیس دادگاه ابتدائی مکلف است هفته یکمرتبه در غیرساعت اداری و در موقعیکه با موافقت رئیس اداره ثبت معین میشود در اداره ثبت حاضر و در موضوع دادخواست‌های مذکور در قسمت اخیر ماده 92 و گواهینامه مذکور در ماده 93 رسیدگی وزیر دادخواست با گواهی نامه کتباً اظهارنظر نماید رئیس ثبت یا نماینده او نیز در این نشست حضور خواهد داشت.
ماده 98
منسوخه است.
ماده 99
اعتراضی که باید برای حفظ منافع وقف به عمل آید در مورد موقوفاتی که متولی خاص ندارد به عهده اداره اوقاف و در مورد موقوفات عام‌‌المنفعه که متولی خاصی دارد به عهده متولی یا ناظر یا اداره اوقاف است و در حبس عام‌المنفعه نیز اعتراضی که باید برای حفظ منافع حبس بعمل آید بعهده متصدی امور حبس است.
ماده 100
در موقوفات خاصه متولی و هر یک از موقوف‌علیهم و در حبس بنفع اشخاص معین متصدی امور حبس و هر یک از محبوس‌لهم میتوانند برای حفظ منافع وقف یا حبس دادخواست اعتراض بدهند حق مزبور را ناظر وقف نیز اگر باشد دارا میباشد و اعتراضی که باید برای حفظ منافع ثلث باقی داده شود بعهده وصی یا ناظر ثلث میباشد و در ثلث غیرباقی کسانی نیز حق اعتراض دارند که بعد از خروج ملک از حالت ثلث در آن ملک ذی‌حق میشوند.
ماده 101
در موردیکه ملکی مورد اعتراض واقع شود اعم از اینکه مستدعی ثبت باعتراض معترض تمکین کند یا در دادگاه محکوم شود معترض محکوم ‌له جانشین مستدعی شناخته شده و چنانچه مانع دیگری نباشد ملک طبق حکم نهائی دادگاه ثبت خواهد گردید و محتاج به آگهی مجدد بنام معترض نخواهد بود.
ماده 102
در مواردیکه قبل از اعتراض پس از خاتمه مدت قانونی مستدعی ثبتی بدون اینکه مطابق مقررات انتقالی واقع شود گواهی کند که تمام یا قسمتی از ملک مورد تقاضای او در موقع تقاضا متعلق به دیگری بوده آنمقدار از مورد تقاضای او خارج و مجددا از مالک واقعی آن تقاضای ثبت پذیرفته خواهد شد.
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function get_footer() in /var/www/html/wp-content/themes/oceanwp/singular.php:76 Stack trace: #0 /var/www/html/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /var/www/html/wp-blog-header.php(19): require_once('/var/www/html/w...') #2 /var/www/html/index.php(17): require('/var/www/html/w...') #3 {main} thrown in /var/www/html/wp-content/themes/oceanwp/singular.php on line 76