Skip to content
- ماده 5
- ارکان موضوع این قانون به ترتیب عبارتند از:
الف – شورایعالی
ب – سازمان
پ – ستاد
- ماده 6
- بهمنظور سیاستگذاری اجرائی در زمینه مدیریت بحران کشور، در محدوده سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، شورایعالی مدیریت بحران کشور با عضویت اشخاص زیر تشکیل میشود:
1- رئیسجمهور یا معاون اول رئیسجمهور (رئیس شورا)
2- وزیر کشور(نائبرئیس شورا)
3- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
4- وزیر راه و شهرسازی
5 – وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
6 – وزیر نیرو
7 – وزیر جهاد کشاورزی
8 – وزیر اطلاعات
9- رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
10- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور
11- رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
12- رئیس سازمان (دبیر شورا)
13- رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
14- یک نفر از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و یک نفر از اعضای کمیسیون عمران به انتخاب مجلس شورای اسلامی (به عنوان ناظر)
15- دو نفر از متخصصان مدیریت بحران به پیشنهاد رئیس سازمان، تایید وزیر کشور و با حکم رئیسجمهور
16- رئیس سازمان بسیج مستضعفین
تبصره1- دبیر شورایعالی موظف است گزارش مصوبات آن شورا را برای روسای قوا ارسال کند.
تبصره2- جلسات شورایعالی به صورت عادی حداقل هر سه ماه یکبار و جلسات فوقالعاده آن بر حسب ضرورت به پیشنهاد رئیس سازمان و تایید وزیر کشور تشکیل میشود. این جلسات با حضور نصف بهعلاوه یک اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت نسبی آراء اتخاذ میشود.
تبصره3- دبیرخانه شورایعالی در وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران کشور) مستقر است.
تبصره4- دبیرخانه شورایعالی، مسوول ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات آن است. این مصوبات با تایید رئیس جلسه (رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور) و در غیاب وی وزیر کشور لازمالاجراء است.
- ماده 7
- وظایف شورایعالی عبارت است از:
الف – تصویب و بهروزرسانی سند راهبرد ملی مدیریت بحران ظرف مدت سهماه پس از تدوین آن
ب – تصویب و بهروزرسانی برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ و برنامه ملی بازسازی و بازتوانی ظرف مدت سهماه پس از تدوین آنها
تبصره – دبیر شورای عالی، سایر موضوعاتی را که مربوط به حوزه سیاستهای اجرائی مدیریت بحران بوده و نیاز به طرح در شورایعالی داشته باشد به آن شورا پیشنهاد میکند.
- ماده 8
- سازمان، که پیش از این بهموجب قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب 1387/2/31 تشکیل شده بود، مسوولیت یکپارچگی در اعمال مدیریت بحران کشور و ارتقای اثربخشی آن را برعهده دارد.
رئیس سازمان، از میان کسانی که تحصیلات دانشگاهی مرتبط و حداقل هفتسال سابقه کار تخصصی در زمینه مدیریت بحران دارند برای یک دوره پنجساله به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیات وزیران با حکم رئیس جمهور منصوب میشود و با پیشنهاد وزیر کشور و پذیرش رئیس جمهور عزل میگردد.
تبصره1- ساختار سازمانی مناسب و متناظر برای وظایف سازمان در سطوح استانی و شهرستانی به ترتیب زیر نظر استاندار و فرماندار، متناسب با حجم وظایف، گستره جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حساسیتهای منطقهای به پیشنهاد سازمان طراحی میشود و بعد از طی مراحل قانونی به تصویب سازمان اداری و استخدامی کشور میرسد.
تبصره2- رئیس سازمان به ترکیب اعضای شوراهای عالی مشروحه ذیل اضافه میشود:
الف – شورایعالی شهرسازی و معماری ایران موضوع حکم ماده (3) قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351/12/22با اصلاحات و الحاقات بعدی
ب – شورایعالی حفاظت محیطزیست موضوع حکم ماده(2) قانون حفاظت و بهسازی محیطزیست مصوب 1353/3/28 با اصلاحات و الحاقات بعدی
پ – شورایعالی آب موضوع حکم ماده (10) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب 1379/10/6 با اصلاحات و الحاقات بعدی
ت – شورای عالی بیمه موضوع حکم ماده (10) قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران مصوب1350/3/30 با اصلاحات و الحاقات بعدی
تبصره3- عضویت رئیس سازمان در شوراهای عالی موضوع بند «الف» و بند «ت» تبصره (2) این ماده بدون حق رای است.
- ماده 9
- وظایف سازمان عبارت است از:
الف – تهیه و تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ و برنامه ملی بازسازی و بازتوانی جهت تصویب شورایعالی
ب – ارتقای همکاری و هماهنگی بینسازمانی به منظور ایجاد همافزایی و تحقق اهداف کلان از طریق تشکیل بانک اطلاعاتی تخصصی مدیریت بحران و دسترسی متناسب به نظام جامع مدیریت اطلاعات، مستندسازی و علتیابی، تهیه ضوابط فنی، استانداردها و دستورالعملهای مورد نیاز این قانون جهت تصویب در ستاد ملی
پ – ارتقای توان شناسایی مخاطرات و درک خطر حوادث و سوانح در سطح کشور از جمله تهیه اطلس ملی مخاطرات طبیعی و تدوین برنامههای کاهش خطر حوادث و سوانح استانی جهت تصویب ستاد ملی
ت – کمک به ایجاد و ارتقای ظرفیتها و مراکز پایش مخاطرات و هشدار سریع در دستگاههای مرتبط موضوع ماده (2) این قانون
ث – ایجاد آمادگی مطلوب سازمانی و عملیاتی برای پاسخ به بحران از جمله برنامهریزی و ایجاد هماهنگی جهت استقرار نظامهای قابل اطمینان آمادگی و ایمنی در موسسات دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و تاسیسات وابسته به آنها، ایجاد شبکه ارتباطی اختصاصی برای شرایط اضطراری، تهیه برنامههای آمادگی و پاسخ استانها و تدوین ضوابط فنی و دستورالعملهای لازم جهت استاندارد کردن خدمات سازمانهای امدادی در سطح کشور
ج – جذب، هدایت و توزیع امکانات و کمکهای دولتی داخلی و خارجی با رعایت اصل هشتادم (80) قانون اساسی
چ – ارتقای توانایی کشور برای بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث و بحرانها از جمله پیگیری ایجاد زیرساختهای لازم و تدوین ضوابط، فرآیندها و استانداردهای مورد نیاز بازتوانی و بازسازی با همکاری سازمان ملی استاندارد و سایر دستگاههای موضوع ماده (2) این قانون
ح – برنامهریزی، هدایت و حمایت جهت ایجاد و ارتقای روشهای جبران خسارت نظیر استفاده از بیمهها، حمایتهای مالی و سازوکارهای تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوقهای حمایتی در چهارچوب قوانین
خ – کمک به رشد و توسعه دانش و فناوری در راستای ارتقای مدیریت بحران در کشور از جمله ترویج بهکارگیری فناوریهای نوین پیشگیرانه در ساختوسازها، آیندهپژوهی و ایجاد نظام دیدهبانی علمی از طریق همکاریهای دوجانبه یا چندجانبه با دانشگاهها و موسسات پژوهشی
د – ایجاد چهارچوبهای لازم برای همکاری موثر در سطح منطقهای و بینالمللی از جمله تهیه دستورالعملهای جذب و توزیع کمکهای خارجی با رعایت اصل هشتادم (80) قانون اساسی
ذ – توسعه مشارکتهای مردمی برای تقویت مدیریت بحران جامعهمحور و ترویج فرهنگ ایمنی در جامعه از طریق برنامهریزی و هماهنگی برای آموزش، سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکلهای مردمی، نهادهای غیردولتی، فدراسیونهای ورزشی، نیروهای داوطلب مردمی و بخش خصوصی در مدیریت بحران، تدوین سازوکارهای حمایتی و تشویقی جهت آموزش و ارتقای آمادگی مردم در برابر بحران
ر – پیشبینی سالانه نیازهای مالی، تجهیزات و اقلام امدادی مربوط به مدیریت بحران کشور و اعلام به سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر دستگاههای مسوول موضوع ماده (2) این قانون جهت تامین آنها
ز – نظارت بر عملکرد دستگاههای مشمول این قانون در مدیریت بحران از جمله نظارت بر نحوه ارائه خدمات به آسیبدیدگان و سایر وظایف مربوط به اجرای این قانون
ژ – تهیه پیشنویس لوایح، آییننامههای اجرائی و تصویبنامههای مورد نیاز برای طی مراحل قانونی ظرف مدت ششماه
- ماده 10
- بهمنظور تسهیل انسجام، هماهنگی و همافزایی فعالیتهای دستگاهها و نهادهای مشمول این قانون در مدیریت بحران، ستادهای مدیریت بحران در سطوح ملی، استانی و شهرستانی در سازمان، استانداریها و فرمانداریها بهشرح زیر ایجاد میشود:
الف – ستاد در سطح ملی به ریاست وزیر کشور، دبیری رئیس سازمان و با عضویت معاونان ذیربط وزارتخانههای کشور، نیرو، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان انرژی اتمی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی کشور، سازمان هواشناسی کشور، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج مستضعفین، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سایر دستگاههای مرتبط موضوع ماده(2) این قانون، به تشخیص و دعوت دبیر ستاد تشکیل میشود.
ب – ستاد استان به ریاست استاندار و ستاد شهرستان به ریاست فرماندار با عضویت مدیران در دستگاههای متناظر ستاد ملی و همچنین سایر دستگاههای مرتبط به تشخیص و دعوت رئیس ستاد تشکیل میشود. مدیران مدیریت بحران استان و شهرستان، دبیران ستادهای استان و شهرستان خواهند بود.
تبصره – ستاد بهطور عادی حداقل هر سهماه یکبار و در شرایط اضطراری و وقوع بحران به تشخیص و دعوت رئیس ستاد در هر زمان جلسه تشکیل میدهد.
پ – در شرایط اضطراری، شهردار و بخشدار منطقه محل حادثه با دعوت رئیس ستاد موظفند در ستاد شهرستان حضور یابند. رئیس شورای شهر و رئیس شورای بخش منطقه محل حادثه بهعنوان عضو ناظر در ستاد شهرستان حضور مییابند.
تبصره1- در کلانشهر تهران علاوه بر فرماندار، استاندار و شهردار تهران نیز به ترکیب ستاد اضافه میشود و ریاست ستاد با وزیر کشور است.
تبصره2- جلسات ستاد در شرایط عادی با حضور حداقل دوسوم اعضاء رسمیت مییابد و تصمیمات ستاد با اکثریت آرای حاضرین اتخاذ میشود. در شرایط اضطراری، ترکیب ستاد محدود به وزارتخانههای کشور، نیرو، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نفت و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح و سایر دستگاههای مرتبط با بحران به تشخیص و دعوت رئیس ستاد است. نمایندگان دستگاههای یادشده مجاز به غیبت در جلسات ستاد در شرایط اضطراری نیستند. تصمیمات ستاد در شرایط اضطراری توسط رئیس ستاد اتخاذ و ابلاغ میشود و لازمالاجراء است.
تبصره3- در شرایط اضطراری، در ستاد استان، یک نماینده از بین نمایندگان استان به انتخاب نمایندگان همان استان و در ستاد شهرستان، نماینده شهرستان یا یک نماینده از بین نمایندگان شهرستان، به انتخاب نمایندگان همان شهرستان به عنوان عضو ناظر از مجلس شورای اسلامی حضور مییابند.
- ماده 11
- اعلام شروع و خاتمه شرایط اضطراری و فرماندهی ستاد در سطوح شهرستان، استان و ملی به ترتیب زیر انجام میشود:
الف – سطح شهرستان: به دنبال وقوع مخاطره یا حادثه در قلمرو یک شهرستان، فرماندار شهرستان ضمن اطلاعرسانی به استاندار، در صورت لزوم اعلام شرایط اضطراری میکند و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران را برعهده میگیرد. فرماندار در صورت رفع شرایط اضطراری، خاتمه آن را اعلام میکند.
ب – سطح استان: در صورتی که فرماندار، میزان یا شدت حادثه یا بحران را فراتر از ظرفیت پاسخ شهرستان محل وقوع حادثه تشخیص دهد، مراتب را به استاندار گزارش میدهد. استاندار در صورت تایید گزارش وی، ضمن اطلاعرسانی به رئیس سازمان، فرماندهی عملیات پاسخ به بحران را برعهده میگیرد. در حالت اخیر، استاندار در صورت رفع شرایط اضطراری، خاتمه آن را اعلام میکند. در صورتی که استاندار گزارش فرماندار را تایید نکند، فرماندار مسوولیت فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و اعلام خاتمه شرایط اضطراری را برعهده خواهد داشت.
درصورت وقوع مخاطره یا حادثه در فراتر از قلمرو یک شهرستان، استاندار ضمن اطلاعرسانی به رئیس سازمان، درصورت لزوم شرایط اضطراری اعلام میکند و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران را برعهده میگیرد و در صورت رفع شرایط اضطراری، خاتمه آن را اعلام میکند.
پ – سطح ملی: در صورتی که استاندار، شدت یا میزان حادثه یا بحران را فراتر از ظرفیت پاسخ استان محل وقوع حادثه تشخیص دهد، مراتب را به رئیس سازمان گزارش میدهد. رئیس سازمان در صورت تایید گزارش وی، مراتب را به وزیر کشور اطلاع میدهد. وزیر کشور در صورت تایید گزارش رئیس سازمان، ضمن اعلام شرایط اضطراری، فرماندهی عملیات پاسخ به بحران را بر عهده میگیرد و پس از رفع شرایط اضطراری، خاتمه آن را اعلام میکند. در صورتی که وزیر کشور و رئیس سازمان، به ترتیب، گزارش رئیس سازمان و استاندار را تایید نکنند، استاندار مسوولیت فرماندهی شرایط اضطراری و خاتمه آن را برعهده خواهد داشت.
تبصره1- در خصوص آن دسته از بحرانهای ملی که پاسخ به آنها نیاز به بسیج کلیه منابع و ظرفیتهای سراسر کشور و احتمالاً درخواست کمکهای بینالمللی دارد، وزیر کشور شرایط را به رئیس شورایعالی گزارش میدهد و رئیس شورایعالی در صورت تایید گزارش وی، مستقیماً فرماندهی عملیات پاسخ به بحران را بر عهده میگیرد. در این حالت، اعلام خاتمه شرایط اضطراری با رئیسجمهور است.
تبصره2- اعلام شروع و خاتمه شرایط اضطراری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در شهر تهران بر عهده وزیر کشور میباشد.
- ماده 12
- وظایف ستاد عبارت است از:
الف – در سطح ملی
1- بررسی و تایید سند راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ و برنامه ملی بازسازی و بازتوانی جهت تصویب شورایعالی
2- بررسی و تصویب ضوابط فنی، فرآیندها، دستورالعملها و استانداردهای مورد نیاز در مدیریت بحران
3- تسهیل هماهنگی بین دستگاههای مسوول و تسریع خدماترسانی در شرایط اضطراری
4- سایر مواردی که به تشخیص رئیس ستاد نیاز به هماهنگی و مشارکت دستگاهها و نهادهای عضو ستاد دارد.
5 – برنامهریزی جهت جبران خسارت واردشده به بخشهای مختلف
ب – در سطح استان و شهرستان
1- بررسی و تصویب برنامه استانی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه استانی آمادگی و پاسخ و سایر برنامههای استانی مورد نیاز
2- تسهیل هماهنگی بین دستگاههای مسوول و تسریع خدماترسانی در شرایط اضطراری
3- اجرای برنامهها و تصمیمات ابلاغی ستاد ملی
4- سایر مواردی که به تشخیص رئیس ستاد نیاز به هماهنگی و مشارکت دستگاهها و نهادهای مشمول این قانون دارد.
5 – تهیه و تدوین آمار و اطلاعات و میزان خسارت وارده به بخشهای مختلف بر اثر سوانح غیرمترقبه
666