آیین‌نامه اجرایی ماده (13) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‏های سیاسی – مصوب 1397/02/23

ماده 1
اصطلاحات استفاده‏ شده در این آیین‏‌نامه، در معانی مشروح مندرج در قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌‏های سیاسی که در این آیین‏‌نامه به‏ اختصار «قانون» نامیده می‏‌شود، به ‏کار می‏روند و واژه­‌های «کمیسیون» و «احزاب»، به ترتیب ناظر به کمیسیون موضوع ماده (10) و احزاب موضوع ماده (13) قانون است.
ماده 2
فعالیت سیاسی موضوع بند (الف) ماده (13) قانون، شامل همه فعالیت‏‌هایی است که در جهت کسب و مشارکت در قدرت سیاسی و نقد و اصلاح آن انجام می‌‏شود.
ماده 3
دبیران‏ کل احزاب متقاضی تشکیل و عضویت در ائتلاف موضوع بند (ث) ماده (13) قانون که در مورد فعالیت‏‌های انتخاباتی یا موضع‏گیری و فعالیت در موضوعات ملی انجام می‌شود، باید موضوع را جهت اطلاع کمیسیون‏، به دبیرخانه کمیسیون اعلام کنند.
عضویت در ائتلاف، موجب سلب مسئولیت‏‌های حزبی نیست و احزاب عضو ائتلاف باید از هرگونه اقدامی که مصداق بندهای ماده (18) قانون است، خودداری کنند.
ماده 4
احزابی ‏که در سطح کشور فعالیت ‏می‏‌کنند، می‏توانند تحت‏ عنوان ائتلاف، در هر یک از استان‌‏ها و شهرستان‏‌های مورد نظر فعالیت کنند.
احزاب تشکیل‏ دهنده آن دسته از ائتلاف‏‌هایی ‏که ‏فعالیت‏ استانی و شهرستانی می‏‌کنند، درصورت داشتن شعبه‏ استانی و دفتر شهرستانی، می‌‏توانند تحت عنوان ائتلاف از عنوان حزب نیز استفاده کنند و در غیر این صورت، تنها مجاز به استفاده از عنوان ائتلاف مربوط هستند.
ماده 5
شعبه، واحد فرعی حزب، در استان و دفتر، واحد فرعی حزب در شهرستان است که مطابق اساسنامه حزب تاسیس ‏می‏‌شوند و دبیران کل احزاب، با تنظیم کاربرگ مربوط، موضوع تاسیس شعبه یا دفتر حزب متبوع را بارعایت شرایط زیر، حسب مورد به استانداری، در مورد شعبه استانی یا فرمانداری، در مورد دفتر شهرستانی اطلاع می‏دهند:
الف ـ عنوان حزبی شعبه و دفتر، باید دقیقاً مطابق عنوان مندرج در پروانه فعالیت حزب باشد.
ب ـ احزاب دارای پروانه فعالیت استانی، تنها می‏توانند در محدوده استان مربوط، دفتر تاسیس کنند.
پ ـ یک نفر نمی‏تواند همزمان مسئول شعبه یا دفتر بیش از یک حزب باشد.
در صورت تغییر نشانی شعبه یا دفتر، مسئولان شعب و دفاتر احزاب، تغییرات را جهت اطلاع، به ‏صورت کتبی، حسب مورد به استانداری یا فرمانداری مربوط اعلام می‏کنند.
ماده 6
برای برگزاری تجمع یا راهپیمایی، دبیران کل احزاب متقاضی باید تقاضای خود را در قالب تکمیل کاربرگ مربوط که متضمن موارد زیر است، حداقل سه روز کاری قبل‏ از زمان برگزاری، به ‏فرمانداری یا استانداری ارایه کنند:
الف ـ اعلام موضوع، زمان و مکان تجمع یا راهپیمایی.
ب ـ اعلام اسامی سخنران یا سخنرانان.
برای برگزاری تجمع یا راهپیمایی در سراسر کشور، دبیران کل احزاب متقاضی باید درخواست خود را برای رسیدگی کمیسیون براساس اصل (27) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوانین و مقررات موضوعه، به وزارت کشور ارایه کنند.
برگزاری مراسم عمومی که در مکان محصور یا مسقف انجام می‌شود، با اطلاع قبلی به فرمانداری مربوط و اعلام اسامی سخنران یا سخنرانان و قبول مسئولیت نظم درون مکان اعلام شده توسط احزاب متقاضی، مشمول حکم این ماده نیست.
ماده 7
فرمانداری موظف است به‏ محض دریافت تقاضای موضوع ماده (6) این آیین‌‏نامه، آن‏ را به استانداری ارسال‏ کند و استانداری نیز موظف است به محض دریافت تقاضای مذکور، ضمن ارسال آن همراه با نظریه به دبیرخانه کمیسیون، نسبت به شروع مراحل رسیدگی به منظور صدور مجوز در مهلت مقرر اقدام و در صورت عدم صدور مجوز، دلایل آن را در مهلت مقرر به حزب متقاضی اعلام کند.
دبیرخانه‏ کمیسیون موظف ‏است تقاضای موضوع این ‏ماده را خارج از نوبت در دستور کار اولین جلسه فوق‏‌العاده کمیسیون قرار دهد و حداکثر ظرف (12) ساعت، نظر کمیسیون را به استانداری اعلام و ارسال کند و تمام فرآیند نباید بیشتر از سه روز کاری باشد.
ماده 8
صدور مجوز تجمع و راهپیمایی مشترک بنا به‌درخواست مشترک، برای چند حزب یا جبهه بلامانع است لکن صدور مجوز همزمان برای دو یا چند تجمع در یک زمان و یک محل، همچنین صدور مجوز همزمان برای دو یا چند راهپیمایی در یک زمان و یک شهر ممنوع است.
ماده 9
تا قبل از صدور مجوز تجمع و راهپیمایی، هرگونه فراخوان در رسانه‏‌ها و فضای مجازی از سوی برگزارکنندگان ممنوع است و فراخوان‏هایی که پس از صدور مجوز صورت می‏گیرد، باید در چهارچوب مجوز صادرشده باشد.
ماده 10
پس از صدور مجوز تجمع یا راهپیمایی، احزاب متقاضی باید هرگونه تغییر احتمالی در زمان، مکان و موضوع تجمع یا راهپیمایی را برای رسیدگی مجدد، به فرمانداری یا استانداری اعلام کنند.
ماده 11
مسئول تامین امنیت تجمع‌‏ها و راهپیمایی‏‌های قانونی، نیروی انتظامی است و حضور دیگر افراد و گروه‏ها، تحت‏ عنوان برقراری نظم و امنیت در زمان و محل برگزاری تجمع‌‏ها و راهپیمایی‏‌های مذکور، ممنوع است.
شوراهای تامین، محل‏‌های مناسبی را برای برگزاری تجمع یا راهپیمایی تعیین‏ می‏کنند و سعی ‏می‌شود مراسم در این محل‏ها برگزار شود. محل‏های تعیین‏‌شده داخل شهرها خواهند بود و ویژگی‌‏های دیگر آن، به وسیله دبیرخانه شورای امنیت کشور به شوراهای تامین اعلام می‌شود و در هر صورت، به پیشنهاد احزاب متقاضی و تایید شورای تامین، می‌‏توان تجمع را در محل دیگری برگزار کرد.
ماده 12
به ‏منظور تامین امکان حضور و دفاع در کمیسیون، قبل ‏از ارجاع پرونده تخلف حزب به مراجع قضایی، دبیر کمیسیون موظف است حداقل یک هفته قبل از طرح پرونده در جلسه کمیسیون، موضوع را به ‏صورت کتبی به دبیرکل حزب مربوط اطلاع دهد.
معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function get_footer() in /var/www/html/wp-content/themes/oceanwp/singular.php:76 Stack trace: #0 /var/www/html/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /var/www/html/wp-blog-header.php(19): require_once('/var/www/html/w...') #2 /var/www/html/index.php(17): require('/var/www/html/w...') #3 {main} thrown in /var/www/html/wp-content/themes/oceanwp/singular.php on line 76