Skip to content
- ماده 66
- مزایده بهرهبرداری از ذخایر معدنی بلامعارض، با هدف صرفه و صلاح دولت و صیانت از ذخایر معدنی، فراهم آوردن شرایط برابر در انتخاب بهرهبردار واجد صلاحیت و تداوم بهرهبرداری از معادن توسط وزارت و براساس مفاد این آییننامه انجام میشود.
- ماده 67
- در اجرای ماده (10) قانون، موارد مشمول مزایده به شرح زیر است:
الف ـ محدودههای گواهی کشف بلامعارض که مدت زمان موضوع ماده (7) قانون در آن رعایت نشده باشد.
ب ـ معادن بلامعارض
پ ـ ذخایر معدنی محدود کشف شده بلامعارض
ت ـ دپوهای مواد معدنی بلامعارض
ث ـ معادن متروکه دارای ذخیره معدنی مستند
ج ـ سایر موارد به تشخیص وزارت
تبصره ـ تشخیص معادن متروکه و مسبوق به سابقه و انتخاب عامل اکتشاف یا بهرهبرداری معادن متروکه که نیاز به اکتشاف تکمیلی دارند، براساس دستورالعمل وزارت خواهد بود.
- ماده 68
- انتخاب عامل بهرهبرداری از طریق مزایده به صورت عمومی و طی دو مرحله به ترتیب زیر انجام میشود:
الف ـ ارزیابی توان فنی و مالی مزایدهگران
ب ـ ارزیابی قیمتهای پیشنهادی
- ماده 69
- ترکیب، شرح وظایف و نحوه تشکیل جلسات کمیسیون مزایده به شرح زیر است:
الف ـ کمیسیون مزایده از اعضای زیر تشکیل میشود:
1ـ بالاترین مقام دستگاه مزایدهگزار به عنوان رییس کمیسیون مزایده
2ـ بالاترین مقام مالی دستگاه مزایدهگزار
3ـ بالاترین مقام تخصصی ذیربط دستگاه مزایدهگزار
ب ـ کمیسیون مزایده با حضور هر سه نفر اعضای مذکور رسمیت داشته و تصمیمات آن با رای همه اعضا معتبر خواهد بود.
پ ـ دعوت از اشخاص ذیصلاح بدون حق رای از سوی رییس کمیسیون مزایده بلامانع است.
ت ـ وظایف کمیسیون مزایده به شرح زیر است:
1ـ تشکیل جلسات کمیسیون در موعد مقرر در اسناد مزایده
2ـ گشودن پاکت اصلی و احراز وجود پاکتهای تضمین، فنی و مالی و قیمت پایه
3ـ گشودن پاکت تضمین و احراز صحت و قابل قبول بودن محتوای آن طبق شرایط و اسناد مزایده. در صورت عدم انطباق تضمین ارائه شده با شرایط و اسناد مزایده، پاکت تضمین به همراه سایر پاکتهای ناگشوده برای استرداد به ذینفع تحویل میشود.
4ـ گشودن پاکت توان فنی و مالی و کنترل اوراق، اسناد و مدارک موجود
5 ـ تحویل پاکتهای مربوط به توان فنی و مالی واصله به بالاترین مقام کارگروه فنی برای بررسیهای لازم در کارگروه فنی
6 ـ پاکت تضمین مزایدهگرانی که توان فنی و مالی توسط کارگروه فنی تایید نشود، به مزایدهگزار به منظور عودت به مزایدهگر تحویل داده میشود.
7ـ گشودن پاکت قیمت پایه و بررسی پیشنهاد به لحاظ کامل و قابل عمل بودن، داشتن امضا، خوانا و غیرمشروط بودن قیمت پیشنهادی
8 ـ تعیین برنده و نفر دوم مزایده و عودت پاکت سایر مزایدهگرانی که پیشنهاد قیمت آنها پذیرفته نشده است.
9ـ ضبط تضمین برنده مزایده در شرایط انصراف یا استنکاف وی از ادامه مراحل صدور مجوز و اعلام نفر دوم به عنوان برنده مزایده و ضبط تضمین نفر دوم در صورت انصراف یا استنکاف وی
10ـ تنظیم صورتجلسه
11ـ عودت تضمین شرکت در مزایده نفر برنده و نفر دوم پس از تعیین تکلیف مزایده
12ـ تصمیمگیری درباره تجدید یا لغو مزایده طبق مفاد این آییننامه
13ـ صیانت از پاکتهای مزایدهگران از زمان اخذ تا تحویل به مزایدهگزار
ث ـ پس از اتمام مهلت تحویل اسناد مزایده و قبول پیشنهادها، جلسه کمیسیون مزایده تشکیل و ظرف سی روز کاری برنده و نفر دوم مزایده تعیین خواهد شد.
- ماده 70
- ترکیب، شرح وظایف و نحوه تشکیل جلسات کارگروه فنی به شرح زیر است:
الف ـ کارگروه فنی زیر نظر کمیسیون مزایده و با اعضای زیر تشکیل میشود:
1ـ بالاترین مقام تخصصی ذیربط دستگاه مزایدهگزار با عنوان رییس کارگروه فنی
2ـ یک نفر کارشناس مجرب به انتخاب بالاترین مقام تخصصی ذیربط دستگاه مزایدهگزار
3ـ یک نفر کارشناس نظام مهندسی معدن با معرفی سازمان نظام مهندسی معدن
4ـ یک نفر کارشناس تخصصی ذیربط دارای پروانه اشتغال حداقل پایه دو به انتخاب رییس دستگاه مزایدهگزار
5 ـ یک نفر کارشناس مالی مجرب به انتخاب رییس دستگاه مزایدهگزار
ب ـ کارگروه فنی با حضور هر پنج نفر اعضای مذکور رسمیت دارد و تصمیمات آن با رای اکثریت اعضا معتبر خواهد بود.
پ ـ دعوت از اشخاص ذیصلاح بدون حق رای از سوی رییس کارگروه فنی مزایده، بلامانع است.
ت ـ وظایف کارگروه فنی به شرح زیر است:
1ـ تشکیل جلسات کارگروه فنی حسب ارجاع کمیسیون مزایده.
2ـ تطبیق اوراق، اسناد و مدارک موجود در پاکت فنی و مالی با صورتجلسه کمیسیون مزایده.
3ـ بررسی اسناد و مدارک موجود در پاکت فنی و مالی و محاسبه امتیازهای مربوط.
4ـ تنظیم صورتجلسه اعلام نتایج بررسیهای کارگروه فنی و مالی
5 ـ تهیه و تسلیم اسناد و صورتجلسه اعلام نتایج امتیازات فنی و مالی مزایدهگران به کمیسیون مزایده
6 ـ نگهداری از اسناد فنی و مالی مزایدهگران از زمان دریافت تا تحویل به کمیسیون مزایده
تبصره ـ مهلت انجام کامل وظایف کارگروه فنی ظرف بیست روز کاری پس از دریافت پاکتها از سوی کمیسیون مزایده است.
- ماده 71
- فرآیند برگزاری مزایده به ترتیب شامل مراحل زیر است:
الف ـ تهیه اسناد مزایده
ب ـ اعلام فراخوان عمومی
پ ـ تحویل اسناد مزایده و دریافت پیشنهادها در مهلت مقرر
ت ـ ارزیابی پیشنهادها
ث ـ تعیین و اعلام برنده مزایده
ج ـ استرداد تضمین شرکت در مزایده، همزمان با صدور پروانه
- ماده 72
- فراخوان برگزاری مزایده باید به تشخیص مزایدهگزار حداقل یک نوبت در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار کشور و روزنامه محلی استان مربوط منتشر شود. همچنین با فراخوان برگزاری مزایده به همراه اطلاعات مربوط باید به طور همزمان از طریق درگاه دستگاه مزایدهگزار اطلاعرسانی و تا پایان مهلت تحویل اسناد مزایده و قبول پیشنهادها، برای اطلاع عموم حفظ شود.
تبصره1ـ هزینه انتشار آگهیهای مزایده در روزنامههای کثیرالانتشار و محلی از برندههای مزایده دریافت میشود.
تبصره2ـ مزایدهگزار موظف است در فراخوان مزایده زمان مناسب را برای بازدید مزایدهگران از موضوع مزایده پیشبینی کند.
- ماده 73
- مزایدهگزار موظف است در قالب برگههای (فرمهای) مربوط اطلاعات لازم از جمله موارد زیر را در اختیار مزایدهگران قرار دهد:
1ـ نام و نشانی مزایدهگزار
2ـ موقعیت جغرافیایی، مساحت و مختصات رئوس محدوده معدنی
3ـ میزان تضمین شرکت در مزایده
4ـ محل و مهلت دریافت اسناد مزایده و قبول پیشنهادها
5 ـ نوع ماده و یا مواد معدنی
6 ـ کمیت و کیفیت ذخیره معدنی
7ـ قیمت پایه ماده و یا مواد معدنی برای تعیین حقوق دولتی
8 ـ سایر دادهها و اطلاعات مرتبط با موضوع مزایده حسب مورد
9ـ اقلام هزینههای مرتبط با برگزاری مزایده که از برندههای مزایده دریافت میشود.
10ـ حداقل توان فنی و مالی مورد نیاز
11ـ سایر شرایط شرکت در مزایده
تبصره ـ مزایدهگزار موظف است هرگونه تغییر در شرایط مزایده را به طور یکسان و به طریق مناسب اطلاعرسانی کند.
- ماده 74
- مزایدهگران پس از دریافت برگههای (فرمهای) مربوط از مزایدهگزار، باید نسبت به تکمیل آنها اقدام و به همراه سایر مدارک لازم در پاکتهای جداگانه به ترتیب زیر به مزایدهگزار تسلیم کنند:
1ـ پاکت تضمین شرکت در مزایده (پاکت الف)
2ـ پاکت توان فنی و مالی (پاکت ب)
3ـ پاکت قیمت پیشنهادی (پاکت ج)
تبصره1ـ مزایدهگران باید پاکتها را به صورت دربسته و چسب و مهر (امضا) شده، در پاکت اصلی قرار داده و پاکت اصلی را نیز به صورت دربسته و چسب و مهر (امضا) شده، به مزایدهگزار تسلیم کنند.
تبصره2ـ مزایدهگزار موظف است در مهلت تعیین شده در فراخوان، تمامی پاکتهای شرکتکنندگان را پس از دریافت، ثبت و رسید آن را به مزایدهگر تحویل نموده و از پاکتها صیانت کند.
تبصره3ـ مزایدهگران موظف به ارائه یک پیشنهاد در مورد هر یک از گزینههای مزایده هستند.
تبصره4ـ پیشنهادهای واصله پس از تحویل و ثبت، غیرقابل اصلاح و جایگزینی است.
تبصره5 ـ دارنده قبلی مجوز موضوع مزایده در صورت تسویه حساب کامل با وزارت و نداشتن ممنوعیت شرکت در مزایده، میتواند در مزایده مربوط شرکت کند.
تبصره6 ـ اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند با رعایت مفاد این آییننامه و دستورالعملهای مربوط در مزایدههای همزمان شرکت کنند.
- ماده 75
- پاکتهای حاوی قیمتها و یا درصدهای پیشنهادی (پاکت ج) مزایدهگران در زمان و مکان مقرر توسط کمیسیون مزایده، گشوده میشود، حضور مزایدهگرانی که توان فنی و مالی آنها مورد تایید کارگروه فنی قرار گرفته است، در جلسه بلامانع است.
- ماده 76
- مزایدهگری که بیشترین امتیاز را از نظر امتیاز فنی و مالی و قیمت پیشنهادی طبق دستورالعمل مربوط کسب کند، به عنوان برنده مزایده اعلام خواهد شد.
تبصره1ـ درصد بها و یا قیمت پیشنهادی اعلامی مزایدهگزار به منظور تعیین حقوق دولتی در معادنی که از طریق مزایده واگذار میشوند، با رعایت مفاد این آییننامه توسط وزارت تعیین میشود، به طوری که این درصد بها و یا قیمت پیشنهادی از میانگین درصد بها و یا قیمت حقوق دولتی معادن مشابه در زمان برگزاری مزایده کمتر نباشد.
تبصره2ـ برنده دوم مزایده در صورتی اعلام میشود که تفاوت قیمت پیشنهادی با برنده اول از پنج درصد بیشتر نباشد.
تبصره3ـ در صورتی که امتیاز مزایدهگران یکسان باشد، برنده مزایده حسب اولویت موضوع تبصره (1) ماده (10) قانون با رعایت مفاد این آییننامه تعیین و در صورتی که مجدداً شرایط یکسان باشد، مزایدهگری که دارای درصد بها و یا قیمت پیشنهادی بالاتری باشد، برنده مزایده خواهد بود و در غیر این صورت از طریق قرعه برنده تعیین خواهد شد.
تبصره4ـ مزایدهگزار موظف است پس از قطعی شدن برنده مزایده، بلافاصله مراتب را از طریق پست سفارشی به وی ابلاغ کند.
- ماده 77
- چگونگی تعیین مبلغ تضمین، استرداد و ضبط تضمین شرکت در مزایده به شرح زیر است:
الف ـ مبلغ تضمین شرکت در مزایده حداقل پنج درصد ارزش برآوردی مورد معامله است که حسب مورد توسط وزارت تعیین و در اسناد مزایده اعلام میشود.
ب ـ تضمین شرکت در مزایده، ضمانتنامه بانکی، چک تضمینی و یا برگه واریز نقدی است که از سوی مزایدهگر به حساب اعلام شده از سوی مزایدهگزار واریز میشود.
پ ـ تضمین شرکت در مزایده همزمان با صدور پروانه بهرهبرداری به برنده مزایده پس از کسر هزینههای آگهی مزایده قابل استرداد است.
ت ـ در صورت انصراف، استنکاف یا هرگونه تقصیر و قصور برنده مزایده از ادامه مراحل صدور مجوز، تضمین شرکت در مزایده وی ضبط و نفر دوم به عنوان برنده مزایده تلقی میشود و در صورت امتناع یا هرگونه تقصیر و قصور نفر دوم، تضمین وی نیز ضبط و مزایده تجدید خواهد شد. موارد خارج از ید برنده مزایده به تشخیص دستگاه مزایدهگزار، مشمول این بند نمیشود.
- ماده 78
- وزارت موظف است حقوق دولتی معادن واگذار شده از طریق مزایده را برای دارنده پروانه بهرهبرداری در طول مدت اعتبار دوره اول پروانه بهرهبرداری صادره بر اساس درصد بها و یا قیمت پیشنهادی عامل منتخب محاسبه کند.
تبصره ـ درصد و یا قیمت پیشنهادی با رعایت مفاد این آییننامه نباید از درصد بها و یا قیمت پایه معادن مشابه در زمان استخراج در سالهای آتی کمتر باشد.
- ماده 79
- پروانههای بهرهبرداری واگذار شده از طریق مزایده، مشمول موارد مترتب بر پروانههای بهرهبرداری از جمله انتقال، تمدید مدت اعتبار، اکتشاف حین بهرهبرداری، تغییر کمیت و کیفیت ذخیره معدنی، تغییر نوع ماده معدنی و سایر موارد مرتبط طبق قانون و این آییننامه هستند.
- ماده 80
- صدور، انتقال، تمدید مدت اعتبار، اکتشاف حین بهرهبرداری و سایر موارد مرتبط با پروانه بهرهبرداری معادنی که قبل از ابلاغ این آییننامه از طریق مزایده واگذار شدهاند، پس از پایان دوره بهرهبرداری تابع مفاد این آییننامه خواهد بود.
- ماده 81
- برنده مزایده موظف است ظرف مدت تعیین شده از تاریخ ابلاغ کتبی برنده، هزینههای مزایده را بر اساس اعلام دستگاه مزایدهگزار پرداخت کند، در غیر این صورت از محل تضمین شرکت در مزایده وی کسر میشود.
تبصره ـ دستگاه مزایدهگزار موظف است برای تامین هزینههای مزایده در صورتی که فاقد شرکتکننده و یا برنده باشد، منابع لازم را در بودجه سالانه پیشبینی کند.
- ماده 82
- در مزایدههایی که در آن حد نصابی برای تعداد مزایدهگران تعیین نشده باشد، در صورت وجود تنها یک مزایدهگر که از توان فنی و مالی لازم برخوردار باشد، انتخاب وی به عنوان برنده مزایده با رعایت مفاد این آییننامه بلامانع است.
- ماده 83
- در صورت عدم وجود مزایدهگر در دو نوبت برگزاری متوالی مزایده در طول شش ماه، وزارت میتواند موضوع مزایده را به اولین متقاضی دارای توان فنی و مالی لازم مشروط بر آن که مدت زمان شش ماه از برگزاری دومین مزایده نگذشته باشد، واگذار کند.
- ماده 84
- مزایده در شرایط زیر تجدید میشود:
الف ـ کم بودن تعداد مزایدهگر، چنانچه در اسناد مزایده حد نصاب تعیین شده باشد.
ب ـ انصراف و یا امتناع برنده مزایده در مهلت مقرر
- ماده 85
- مزایده در شرایط زیر لغو میشود:
الف ـ تغییرات زیادی در اسناد مزایده به تشخیص دستگاه مزایدهگزار لازم باشد و موجب تغییر در ماهیت مزایده شود.
ب ـ پیشامدهای غیرمتعارف به تشخیص دستگاه مزایدهگزار نظیر جنگ، زلزله و سیل.
پ ـ احراز تبانی بین مزایدهگران توسط کمیسیون مزایده
ت ـ احراز صحت اعتراض کتبی مزایدهگران مبنی بر عدم رعایت مفاد این آییننامه
تبصره ـ مزایدهگزار باید لغو و یا تجدید مزایده را برای آگاهی همه مزایدهگران اطلاعرسانی کند.
- ماده 86
- نحوه رسیدگی به شکایات مزایدهگران به شرح زیر است:
الف ـ چنانچه هر یک از مزایدهگران نسبت به عدم رعایت مفاد این آییننامه اعتراض داشته باشند، میتوانند ظرف هفت روز کاری پس از اعلام نتایج اولیه مزایده، به بالاترین مقام دستگاه مزایدهگزار شکایت کنند.
ب ـ مزایدهگزار موظف است ظرف هفت روز کاری از تاریخ دریافت شکایت، رسیدگیهای لازم را به عمل آورده و در صورت وارد دانستن اعتراض، به موضوع رسیدگی و در صورتی که شکایت را وارد نداند، ظرف مهلت تعیین شده پاسخ لازم را به شاکی اعلام کند.
پ ـ رسیدگی به شکایات مزایدهگران، مانع از ادامه فرایند مزایده نخواهد شد.
ت ـ دستگاه مزایدهگزار موظف است در صورت لغو مزایده، تضمین برنده مزایده و سایر مزایدهگران را به جز بند (پ) ماده (77) این آییننامه عودت دهد.
- ماده 87
- وزارت موظف است امور مربوط به مزایده موضوع این آییننامه را پس از راهاندازی سامانه الکترونیکی، از طریق این سامانه انجام داده و پایگاه اطلاعرسانی مزایدههای معدنی را در سامانه مذکور ایجاد کند.
171